مالیات خیرین راه سازی بخشیده شود

 

NEWS-02

وزير راه و شهرسازي: در بسياري از كشورهاي توسعه‌ يافته مبناي نظري حضور نهادهاي اجتماعي در توسعه، احتساب هزينه كرد آنها به‌عنوان مبلغ پرداختي موديان مالياتي است كه در اين زمينه دولت بايد فضايي را فراهم كند تا اقدامات خيرين به‌ عنوان ماليات تلقي شود.

 

وزير راه و شهرسازي در نخســتين گردهمايي بزرگ انجمن خيرين راه و ترابري، گفت: در بسياري از كشورهاي توسعه‌ يافته مبناي نظري حضور نهادهاي اجتماعي در توسعه، احتساب هزينه كرد آنها به‌عنوان مبلغ پرداختي موديان مالياتي است كه در اين زمينه دولت بايد فضايي را فراهم كند تا اقدامات خيرين به‌عنوان ماليات تلقي شود. عباس آخوندي افزود: براي انجام اين كار بايد مبناي نظري محكمي داشت وگرنه اين اقدام موقتي خواهد بود، لذا دولت فضايي را فراهم كند تا اين اقدامات خيريه به‌عنوان ماليات تلقي شود. وي اظهار داشت: یک راهكار به ترويج اين حضور كمك مي‌كند؛ مالياتي كه دولت از بنگاه‌هاي مختلف با عنوان عوارض يا ماليات دريافت مي‌كند و براي ارائه خدمات در سطح جامعه مانند ساخت مدرسه، بيمارستان، راه، آب آشاميدني، بهداشت، محيط‌زيست و غيره استفاده مي‌شود را از كساني كه داوطلبانه حاضر به انجام اين كارها شده و هزينه دولت را كاهش مي‌دهند، گرفته نشود.

 

از فردي كه پولش را خرج خدمات اجتماعي مي‌كند، ماليات نگيريم
وزير راه و شهرسازي تشريح كرد: در بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته دنيا مبناي نظري اصلي حضور نهادهاي اجتماعي در توسعه، احتساب هزينه كرد آنها به‌عنوان هزينه موديان مالياتي است. پايه اين نظريه آن است كه چرا دولت بايد پولي خرج كند تا يك سازمان مالياتي درست شود تا آن سازمان از مردم ماليات بگيرد و اين پول‌ها در راه خدمات اجتماعي هزينه شود حالا وقتي فردي پيدا شده كه خود مدرسه مي‌سازد و ساير خدمات اجتماعي كه وظيفه دولت است را انجام مي‌دهد چرا بايد از او ماليات گرفت؟ البته برخي نگراني‌ها از برخي سوءاستفاده‌ها با عنوان كار خير وجود دارد اما نبايد به‌خاطر يك نگراني كوچك راه حضور مردم در توسعه را بست.

آخوندي تصريح كرد: انجمن خيرين راه و ترابري لازم نيست تنها در جمع محدود كساني باشد كه در ساخت‌وساز فعال هستند بلكه مي‌تواند كل ملت ايران و بهره‌برداران از راه را هم با خود همراه كند و اين انجمن مي‌تواند در ساير فعاليت‌هاي خيريه كه همه مردم در آنها سهيم هستند، فعاليت سراسري داشته باشد. وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: لازمه اين كار در اختيار عموم گذاشتن اطلاعات انجمن خيرين راه و ترابري به‌صورت شفاف است كه به‌تازگي قانوني در اين زمينه در مجلس به تصويب رسيده و فعلا در شوراي نگهبان در دست بررسي است.

 

ورود اطلاعات انجمن خيرين راه و ترابري به سامانه بورس
وي توضيح داد: اين قانون درصورت تاييد اعلام مي‌كند كه انجمن‌هاي خيريه عمومي مي‌توانند اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار گذاشته تا در دسترس همه مردم باشد نه به اين صورت كه سهام بفروشند بلكه شهروندان با ورود به سامانه بورس و اوراق بهادار تمام اطلاعات مربوط به انجمن خيرين راه و ترابري و ديگر نهادهاي مدني خيريه اعم از ميزان سرمايه اين نهادها، اعضاي هيات‌مديره، پروژه‌هاي مشاركتي و غيره را مشاهده كنند. آخوندي اضافه كرد: اگر اين اطلاعات را به‌صورت شفاف در اختيار مردم قرار بدهيم، مي‌توانيم تمام جامعه را درگير فعاليت‌هاي خيرخواهانه خود كنيم، من نيز به هيات‌مديره انجمن راه و ترابري پيشنهاد مي‌كنم تا اين كار را انجام دهند و ما هم به‌عنوان دولت از آنان حمايت مي‌كنيم.

 

تعريف مسئوليت اجتماعي براي بنگاه‌هاي اقتصادي
آخوندي ادامه داد: آيا بنگاه‌هاي اقتصادي مختلف مسئوليت اجتماعي هم دارند يا خير؟ آيا فردي كه بنگاه اقتصادي دارد و از امكانات عمومي يك منطقه مانند نيروي كار، خدمات زيربنايي، پليس و مجموعه امكاناتي كه در محاسبات هزينه ايجاد يك بنگاه اقتصادي وجود ندارد، استفاده مي‌كند، مسئوليتي در برابر آن منطقه دارد يا خير؟ نگاه خودخواهانه آن است كه فردي كه ماليات مي‌دهد اين كارها را پرداخت پول اضافي تلقي كند اما در مقابل اين نگاه، يك ديدگاه هم‌افزا نيز وجود دارد كه مي‌گويد اگر فردي با عنوان بنگاه‌دار اقتصادي از امكانات غيرمحسوس يك منطقه استفاده مي‌كند در راه مسئوليت اجتماعي نيز قدم بردارد چون درنهايت سود خود بنگاه‌دار بيشتر مي‌شود. وي اضافه كرد: درواقع وقتي به يك محيط خدمات مي‌دهد و كمك مي‌كند آن محيط نيز به او كمك كرده و در برابر سرمايه‌گذاري‌اش مقاومت نمي‌كند.

 

دولت، قير خيرين راه و ترابري را تامين مي‌كند
آخوندي با بيان اينكه نحوه مشاركت وزارت راه و شهرسازي با خيرين راه و ترابري در حال حاضر بيشتر در زمينه تامين قير پروژه‌هاي راه‌سازي است، ادامه داد: ما مي‌توانيم با خيرين انواع مشاركت‌هاي مالي ديگر را داشته باشيم همچنين بايد به سمت ايجاد ساختارهاي شفافيت مالي برويم تا نحوه تقسيم كار عملياتي و تامين منابع پروژه‌هاي راه و ترابري كه خيرين در آنها مشاركت مي‌كنند، مشخص شود. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين وزارتخانه مي‌تواند در زمينه برنامه‌ريزي پروژه‌ها با خيرين همكاري كند، اظهار داشت: دولت بيشترين گزينه‌هايي كه در نظر دارد توسعه پروژه‌هاي كريدوري درجه يك است ولي خيرين به دليل ارتباط مستقيم با جامعه هدف بيشتر مايل به همكاري در توسعه پروژه‌هاي كريدورهاي نوع سوم هستند اما مشكلي نيست چون اين همكاري نيز بسيار هم‌افزاست.

 

نظرات، پیشنهادات و انتقادات

نام و نام خانوادگی *
Invalid Input
پست الکترونیکی(ٍEmail) *
Invalid Input
موضوع *
Invalid Input
پیام *
Invalid Input

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز82
mod_vvisit_counterدیروز243
mod_vvisit_counterاین هفته325
mod_vvisit_counterهفته قبل1644
mod_vvisit_counterاین ماه3409
mod_vvisit_counterماه گذشته5647
mod_vvisit_counterکل بازدیدها67784

بازدیدکننده جاری : 6
آدرس آی پی : 54.158.166.0
,
امروز : 16, ژانویه, 2017