بازگشت جمعیت روستای زلزله‌زده رودبار با ساخت یک جاده خیریه/ اشتغال‌زایی برای نیروی کار محلی با ساخت جاده

 

a

تلاش و کوشش دو خیر راه و ترابری گیلانی و ساخت یک جاده روستایی 14 کیلومتری در منطقه رودبار موجب بازگشت بخشی از جمعیت روستایی در منطقه زلزله زده رودبار به ویژه روستای لاکه شد.  

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی مقصودی و علی زعفرانی دو خیری هستند که طی چند سال گذشته برای انجام اقدامات خیریه، ساخت راه در نقاط محروم را انتخاب کردند تا مشکلات بزرگی از دوش مردم مناطق محروم به‌ویژه روستاییان گیلان بردارند. این دو خیر از اردیبهشت‌ماه سال جاری عضو انجمن خیرین راه و ترابری شده‌اند و از هیچ کاری در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

مقصودی با اشاره به سابقه انجام امور خیریه در بخش راه و ترابری اظهار داشت: احداث جاده ۵ کیلومتری در سال ۷۸ در منطقه سی دشت به نورالعرش و مسیر امام‌زاده سید محمد و سید ابوالقاسم (ع) در منطقه رودبار باعث کوتاه شدن یک مسیر ۴۰ کیلومتری و تردد ۵ روستای اطراف آن و از طرفی میانبری برای دسترسی ۸ الی ۱۰ روستای بالادست آن شد.  همچنین در سال ۸۰ یک جاده کوهستانی در محدوده اروناق به قله در فک به طول ۱۰ کیلومتر احداث کردیم.

وی در ادامه با اشاره به احداث جاده‌ای در منطقه رودبار به طول ۱۴ کیلومتر و عرض ۶ متر حدفاصل روستاهای لاکه و کبته و چند روستای دیگر بیان‌داشت: البته روستای لاکه با جمعیت بیش از ۷۰۰ خانوار در زلزله رودبار از بین رفت و خانوارهای بازمانده نیز مهاجرت کردند اما این جاده که پیش از شروع عملیات ساخت در شرایط مال‌رو قرار داشت در سال گذشته ابتدا مورد بهسازی و تعریض قرار گرفت که درنتیجه آن  جمعیت روستایی رفته پس از گذشت سال‌ها از زلزله دوباره در حال بازگشت به روستای خود هستند.

به گفته این خیر راه و ترابری؛ پس از تجهیز و ایمن‌سازی این جاده امکاناتی مانند برق به روستاهای حدفاصل این جاده رسیده است و تاکنون ۶۰ خانوار به روستای زادگاه خود بازگشتند و کم‌کم فعالیت‌های اقتصادی روستایی در حال شکل‌گیری است.  

در ادامه این گفتگو علی زعفرانی با توجه به معضل بیکاری و نقش راه‌سازی در توسعه استان گیلان به‌ویژه مناطق محروم گفت: استفاده از کارگران غیربومی در این استان به دلیل اوضاع وحشتناک بی‌کاری ممنوع است ازاین‌رو ساخت این جاده باعث اشتغال‌زایی برای بیش از ۵۰ نفر شده است.

وی معتقد است؛ به دلیل وضعیت کوهستانی جاده، به نظر می‌رسد به قیر بیشتری برای انجام روکش آسفالت نیاز است زیرا ماشین‌آلات موجود و قابل‌دسترس بهینه نیستند و از طرفی به مصالح ریزدانه نیاز است. 

این خیر خطه گیلان با ضمن تشکر و قدردانی از همکاری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در اجرای این کار خیر گفت: ایشان علاوه بر همکاری تمام معاونان خود را برای حصول پیشرفت در ساخت این جاده بسیج کرد زیرا معتقد بود که خیرین در حال انجام بخشی از ادارات کل هستند.  اما تنها درخواست ما از ادارات محلی مانند شهرداری‌ها و سایر ادارات کل استانی در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات موردنیاز است تا کار با سرعت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به تکمیل ۱۰ کیلومتر از زیرسازی این جاده ۱۴ کیلومتری یادآور شد: طی صحبت‌های انجام‌شده با خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان قرار بر تأمین ۷۵۰ تن قیر مور از سوی آن اداره کل شد که پس اعلام درخواست ما در اردیبهشت‌ماه و ارائه حواله قیر از سوی اداره کل استان، قرارداد آن به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد و هم‌اکنون در حال پیگیری است و ما منتظر تائید نهایی برای تکمیل این کار خیر هستیم.

منبع:  http://news.mrud.ir/news/31709/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87-%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C

 

نظرات، پیشنهادات و انتقادات

فرم انتقادات
نام و نام خانوادگی *
Invalid Input
پست الکترونیکی(ٍEmail) *
Invalid Input
موضوع *
Invalid Input
پیام *
Invalid Input
متن داخل تصویر را وارد کنید * متن داخل تصویر را وارد کنید
Invalid Input

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز103
mod_vvisit_counterدیروز272
mod_vvisit_counterاین هفته103
mod_vvisit_counterهفته قبل1914
mod_vvisit_counterاین ماه6500
mod_vvisit_counterماه گذشته6642
mod_vvisit_counterکل بازدیدها77517

بازدیدکننده جاری : 4
آدرس آی پی : 174.129.114.211
,
امروز : 26, فوریه, 2017